poniedziałek, 19 maja, 2025
Strona głównaNatura„Ożywić Pola” - szkoła w naturze

Autor

„Ożywić Pola” – szkoła w naturze

Fundamentem akceptacji dla łowiectwa jest edukacja dzieci i młodzieży, co doskonale rozumieją Brytyjczycy…

Największy związek łowiecki w Wielkiej Brytanii BASC z dumą zakomunikował, że ich program w tym roku objął 50 000 dzieci w wieku szkolnym. To osiągnięcie uznają za „kamień milowy” w projekcie, który jest ich zdaniem doskonałym narzędziem edukacyjnym.

Nie będę ukrywać, że temat edukacji ekologicznej prowadzonej przez myśliwych był poruszany podczas wizyty w 2017 roku na Hubertusie Spalskim redaktora naczelnego Sevena Moore, który prowadził pismo brytyjskiego związku „Shooting and Conservation”. Nasze spotkanie było bardzo cenną wymianą doświadczeń…

Lekcja przyrody

Głównym celem, jaki postawili sobie brytyjscy myśliwi jest zapoznanie dzieci i młodzieży z zasadami zrównoważonego polowania. Program łączy warsztaty edukacyjne, działania praktyczne oraz interaktywne sesje edukacyjne, które pokazują polowanie, jako ważny element ochrony terenów wiejskich.

Reklama

„Ten kamień milowy, jakim było dotarcie do 50 000 młodych ludzi w tym roku, jest dowodem naszego zaangażowania w edukowanie kolejnego pokolenia na temat kluczowego związku między zrównoważonym polowaniem, a ochroną środowiska” – powiedział Curtis Mossop, szef działu edukacji BASC.

Unikalną cechą programu „BASC to School” jest skupienie się na dostosowaniu treści do programu nauczania w szkole. Dzięki temu jest to wszechstronne narzędzie do wzbogacania lekcji biologii, nauk o środowisku i edukacji na świeżym powietrzu.

Reklama

Edukacja prowadzona przez myśliwych daje uczniom wiedzę na temat zrównoważonego gospodarowania zasobami przyrodniczymi i zachęca do ochrony środowiska naturalnego. BASC zapowiedział, że w przyszłym roku rozszerza projekt. Będzie edukował studentów wyższych uczelni, aby kształtować następne pokolenia, promować znaczenie ochrony i zachowania bogatej bioróżnorodności Wielkiej Brytanii.

Strategia i działania

W projekcie strategii, jaką zaprezentował nasz związek szeroko rozumiana EDUKACJA PRZYRODNICZA jest na czwartym miejscu, czyli będzie bardzo ważnym elementem. Autorzy poszli jednak inną drogą i zakładają wprowadzenie do programu szkół podstawowych i średnich tematyki edukacji przyrodniczej (w tym leśnej i łowieckiej) oraz mają „udostępniać media”, aby przedstawić społeczeństwu rolę łowiectwa w zarządzaniu populacjami dzikich zwierząt…

To ciekawa koncepcja choć moim zdaniem mało prawdopodobna. Z bardzo szczegółowej strategi dowiadujemy się, że Polski Związek Łowiecki prowadzi nie jeden projekt edukacyjny, ale aż trzy. „Satysfakcją należy przyjąć podjęcie działań na rzecz edukacji dzieci i młodzieży. Uruchomienie programów „Mieszkańcy lasu” (dla przedszkoli), „Bliskość natury przez cały rok” (dla szkół podstawowych) oraz „Dzikie lekcje – wspólna przygoda z przyrodą i myślistwem” (dla szkół ponadpodstawowych) stanowi dobry krok w budowaniu świadomości społecznej w zakresie łowiectwa. Jest to tym bardziej cenne, ponieważ uzupełnia wiedzę przyrodniczą młodego pokolenia, które w przyszłości samo przejmie odpowiedzialność za polską przyrodę.”

„Ożywić pola”

Nie ukrywam, że nie spotkałem się z informacjami na ten temat, więc postanowiłem przeszukać Internet. W zakamarkach strony Polskiego Związku Łowieckiego wyszukiwarka znalazła wszystkie trzy projekty…

Prawdopodobnie, to plan działania, który kiedyś być może będzie realizowany. Z ubolewaniem muszę kolejny raz napisać, że związek od sześciu lat w tej materii robi mało. Przeglądając media społecznościowe widać, że lokalnie podejmowane są różne działania, ale nie mają wsparcia naszych władz, takich jak miał program edukacji przyrodniczej „Ożywić Pola”.

Nie potrafię zrozumieć, dlaczego Polski Związek Łowiecki nie był zainteresowany kontynuowaniem tego projektu, jak również utrzymaniem strony, która dokumentowała akcję od 2005 roku. Domena została przejęta przez antyłowiecką koalicję „Niech Żyją” www.ozywicpola.pl

Dla przypomnienia informuję, że w ostatniej edycji „Ożywić Pola”, która zakończyła się w 2018 roku uczestniczyło 130 szkół, czyli kilkanaście tysięcy dzieci i młodzieży. Na wielki finał – organizowany w gościnnych progach SGGW – zapraszani byli finaliści – nauczyciele, myśliwi i ponad 300 dzieciaków…

LINKI do projektów PZŁ

„Mieszkańcy lasu”

„Bliskość natury przez cały rok”

„Dzikie lekcje – wspólna przygoda z przyrodą i myślistwem”

WIĘCEJ ARTYKUŁÓW

Przepisy na majowego rogacza

Sarnina to najcenniejszy dar naszych lasów. Spośród wszystkich argumentów przemawiających za łowiectwem, ten z pewnością należy do najsmaczniejszych.

Cztery otrute wilki

Czesi prowadzą dochodzenie w sprawie czterech martwych wilków znalezionych w ciągu ostatnich trzech miesięcy.

Atak kleszczy

Kleszcze stanowią jedno z najpoważniejszych zagrożeń XXI wieku. Mogą nas zarazić:wirusami, bakteriami i pasożytami.

Żaby Dorożały

Obrońcy praw zwierząt zasiadający w Państwowej Radzie Ochrony Przyrody wprowadzili w błąd podsekretarza Dorożałę i muszą zjadać „żaby”, które wyprodukował pan Mikołaj.

Selekcja osobnicza do kosza

Niemiecka teoria, że dzięki „selekcjonowaniu” rogacze będą mieć coraz większe parostki jest utopią. Należy jak najszybciej zlikwidować zasady selekcji osobniczej!

Wszyscy myśliwi skazani

Organizacje antyłowieckie triumfują, a środowisko myśliwych nie może uwierzyć, że sąd skazał wszystkich uczestników polowania za zabicie niedźwiedzicy, która zaatakowała i ciągnęła do lasu swoją ofiarę.