Obrona łowiectwa powinna być naszym priorytetem, aby prowadzić skuteczne kampanie musimy przeprowadzać badania opinii społecznej!
W Danii poluje 170 tysięcy myśliwych (28 na 1000 mieszkańców). Łowiectwo w całej Skandynawii ma bardzo wysoką akceptację społeczną. Duńskie Stowarzyszenie Łowców corocznie przeprowadza badania na reprezentatywnej grupie, aby śledzić zmiany w poglądach ludności na łowiectwo i myśliwych.
Z badania przeprowadzonego w tym roku wynika, że 90,3 procent Duńczyków akceptuje polowania, 5,1 procent odpowiada, że nie godzą się na polowanie, reszta jest niezdecydowana. Duński Związek Łowiecki jest bardzo zadowolony z tych wyników.
Mimo powszechnej akceptacji są miejsca, które budzą ich niepokój. Analiza poszczególnych pytań pokazała, że 14 procent społeczeństwa akceptuje polowania w coraz mniejszym stopniu. Liczby pokazują, że Duńczycy bardziej negatywnie są nastawieni do myśliwych niż do samych polowań. Najbardziej pozytywnie oceniają łowiectwo mężczyźni, mieszkający poza stolicą i większymi miastami.
Duńscy myśliwi nieustannie szukają podpowiedzi, jakie elementy ich działań są najlepiej oceniane przez społeczeństwo. „Musimy wzmacniać w przyszłości dobre opinie, ponieważ nawet jeśli mamy duże poparcie zauważamy negatywny trend, którego nie możemy lekceważyć.”
Od kilku lat Duński Związek Łowiecki przykłada wielką wagę do edukacji przyrodniczej dzieci i młodzieży. „To duży wysiłek, ale nie mamy wątpliwości, że komunikacja z dziećmi i młodzieżą – przez, które docieramy także do ich rodziców – jest ważna dla zagwarantowania akceptacji dla łowiectwa i myśliwych w przyszłości”
W badaniu zadano ważne pytanie, czy myśliwi dobrze dbają o przyrodę? 10 procent Duńczyków uważa, że łowiectwo nie chroni przyrody, ale 54 procent odpowiedziało, że działania myśliwych mają pozytywny wpływ. 23 procent ma mieszane odczucia, a 12 procent nie ma zdania. Od 2019 roku akceptacja spadła o 10 procent, co pokazuje jak wiele pracy czeka Duńskich myśliwych.
Badanie przeprowadzane w różnych krajach Europy dowodzą, że dzisiaj nie wystarczy chronić przyrody oraz w sposób zrównoważony użytkować odnawialne zasoby przyrodnicze, ponieważ organizacje antyłowieckie do perfekcji opanowały wywoływanie negatywnych emocji w stosunku do myśliwych. Nasze merytoryczne argumenty giną w potoku hejtu i mowy nienawiści.
Łowieckie kampanie edukacyjne muszą być przemyślane i mieć jak największą skuteczność! Tworzenie ich na podstawie przypuszczeń to ślepa uliczka. Wiedzę na temat postrzegania myśliwych i łowiectwa musimy czerpać z corocznych profesjonalnych badań na reprezentatywnych grupach.
Ostatnie badanie opinii społecznej w naszym kraju przeprowadzono w 2015 roku. Połowa społeczeństwa akceptowała łowiectwo!