niedziela, 26 października, 2025
Strona głównaDzikie życieDziczyzna kluczem do akceptacji łowiectwa

Autor

Dziczyzna kluczem do akceptacji łowiectwa

Popularność dziczyzny i akceptacja łowiectwa rośnie u naszych sąsiadów. 70 % Niemców uważa mięso z dzików, jeleni i saren za smaczne i zdrowe.

Reklama

Najnowsze badanie niemieckiego społeczeństwa przynosi polskim myśliwym niezwykle cenną informację, co powinno być silną inspiracją do działania. Niemiecki Związek Łowiecki (DJV) potwierdził, że aż 70 procent ich społeczeństwa uważa dziczyznę za zdrowe, naturalne i ekologiczne mięso. Świadczy to o wysokiej świadomości konsumentów i skutecznej promocji. Takie statystyki stanowią solidną podstawę do dalszych działań.

Reklama

Połowa wszystkich respondentów deklaruje, że spożywa dziczyznę regularnie – co najmniej raz w roku. To są twarde dane, które obrazują skalę akceptacji i popularności tego typu mięsa za naszą zachodnią granicą. Tak duża popularność dziczyzny jest efektem długotrwałej pracy i wielu działań jakie prowadzi DJV.

Jeszcze bardziej imponujące są dane z terenów wiejskich. Na obszarach pozamiejskich odsetek osób spożywających dziczyznę wzrasta do 63 procent, co jasno wskazuje na silne powiązanie lokalnych społeczności z myślistwem.

Reklama

Promocja jako narzędzie budowania wizerunku

Dziczyzna to wysokiej jakości żywność. Jej spożycie rośnie w Niemczech, bo konsumenci szukają zdrowego oraz smacznego mięsa. W sumie siedmiu na dziesięciu Niemców uważa dziczyznę za zdrową i naturalną żywność. Wskaźnik ten rośnie do 77 procent na obszarach wiejskich, gdzie mieszkańcy najlepiej rozumieją związek między polowaniem a talerzem.

Niemiecki Związek Łowiecki aktywnie wykorzystuje te pozytywne postawy. Jednym z działań jest prowadzenie strony internetowej, na której można znaleźć ponad 400 inspirujących przepisów kulinarnych na dania z dziczyzny oraz sklep i restaurację. Inwestycja w „edukację kulinarną” jest bezpośrednią drogą do lodówek i stołów konsumentów.

Reklama

Taki systemowy i wieloletni nacisk na promocję produktu łowiectwa przekłada się na realne wyniki ekonomiczne i społeczne. W poprzednim sezonie łowieckim nasi zachodni sąsiedzi spożyli łącznie prawie 27 000 ton dziczyzny – najwięcej, bo aż 13 000 ton mięsa z dzików. To są liczby, które mówią same za siebie.

Lekcja dla polskiego łowiectwa

Spożycie dziczyzny zależy od sieci regionalnych dostawców. Jest ich w Niemczech ponad 2000 i zaopatrują się tam gospodarstwa domowe oraz lokale gastronomiczne. Dostępność i łatwość zakupu, to klucz do utrwalenia pozytywnych nawyków konsumenckich. Nie powinno nas dziwić, że tegoroczne badanie potwierdziło, że aż 77 procent Niemców popiera polowania…

Wniosek jest prosty i bardzo mocny. W krajach, gdzie społeczeństwo ceni, spożywa i ma dostęp do dziczyzny, akceptacja dla łowiectwa utrzymuje się na wysokim poziomie. Powszechne spożycie mięsa staje się najlepszą formą edukacji i zrozumienia działalności myśliwych. Społeczeństwo, które korzysta z odnawialnych zasobów przyrodniczych z większym zrozumieniem patrzy na łowiectwo.

Dyskutując o poprawie naszego wizerunku w oczach polskiego społeczeństwa powinniśmy dużo większą uwagę skoncentrować na promocji dziczyzny. Mamy doskonały produkt, który dzisiaj za grosze sprzedajemy do Niemiec i Francji. To jest to prosta i skuteczne droga do budowania społecznej akceptacji.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
WIĘCEJ ARTYKUŁÓW

Przepis na zbiorówkę

Wszyscy wiemy, jak zorganizować polowanie zbiorowe, ale niekiedy nam nie wychodzi, dlatego zaprezentuję wszystkie elementy udanej zbiorówki.

Po francusku od XXV lat

Dźwięk Rogów Pszczyńskich słyszał chyba każdy myśliwy. A rogów francuskich? Tych od których wszystko się zaczęło? Na żywo myślę, że niewielu.

Złapać byka za rogi

W ramach budowania pozytywnego wizerunku myśliwych należy wdrożyć kilka projektów, których nie wymyśli żaden specjalista od promocji.

Przystrzelanie w bałaganie

Nie ma głupszego przepisu, niż ten, który mówi o przystrzelaniu broni. Trudno uwierzyć, że czterech linijkach tekstu regulaminu polowań udało się pomieścić tyle niedomówień i herezji.

Myśliwskie granie

Pszczyna rozbrzmiewała dźwiękami muzyki myśliwskiej. Mistrzostwa Europy były świetnie przygotowaną imprezą!

Hubertus im. profesora Jana Szyszko...

Organizatorzy XVII Hubertusa Węgrowskiego zapraszają wszystkich myśliwych i miłośników łowiectwa 19 października do Łochowa.